TUI Care Foundation wint twee Global Responsible Tourism Awards WTM
- Gouden Award voor ondersteuning van kleine toeristische ondernemingen in Afrika en Latijns-Amerika
- Zilveren Award voor het initiatief 'Keep our Sand and Sea Plastic Free' op Cyprus
Rijswijk, 17 november 2022 - World Travel Market (WTM), hét internationale travel event beloont inspirerende initiatieven op het gebied van verantwoord toerisme. TUI Care Foundation viel dit jaar maar liefst twee keer in de prijzen. De onafhankelijke stichting van TUI Group won een gouden Award in de categorie 'Destinations Building Back Better Post-COVID' en een zilveren award in de categorie 'Reducing Plastic Waste in the Environment'.
TUI Care Foundation ontving de gouden award voor de ondersteuning aan kleine toeristische bedrijven in Afrika en Latijns-Amerika tijdens de coronapandemie. In samenwerking met de Berlijnse NOG enpact ontvingen in totaal 565 bedrijven financiële steun, kregen ze bedrijfstrainingen en individuele begeleiding door toerisme-experts. Het werk van TUI Care Foundation en enpact werd uitgevoerd met steun van het Duitse ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling en het Duitse ontwikkelingsagentschap GIZ.
De zilveren award werd toegekend voor het project ‘Keep our Sand and See plastic free’ op Cyprus. Dit project maakt deel uit van het Destination Zero Waste Programma van TUI Care Foundation en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Cyprus Sustainable Tourism Initiative (CSTI) en de Travel Foundation. Doel van het project is om afval te verminderen en nieuwe manieren te vinden voor hergebruik. Hiermee worden banen gecreëerd en het bevordert de circulaire economie op Cyprus. Tot nu toe werden met het project meer dan 500.000 toeristen en inwoners bereikt en zijn er twee plasticvrije stranden aangelegd. In de volgende fase van het project wordt samengewerkt met 300 lokale bedrijven om maatregelen ter verminderen van plasticgebruik te stimuleren. Daarnaast worden nog eens vier plasticvrije stranden aangelegd.
Thomas Ellerbeck, voorzitter van de Board of Trustees van de TUI Care Foundation nam de awards in ontvangst: “Wij zijn zeer vereerd dat deze twee initiatieven beloond zijn met een award. Beide projecten laten zien dat toerisme positief kan bijdragen aan zowel het milieu als de lokale gemeenschap op vakantiebestemmingen. Samen met onze partners zullen we ons dan ook blijven inzetten om de positieve impact wereldwijd te blijven stimuleren."
Philippos Drousiotis, voorzitter van CSTI: "We zijn er erg trots op deel uit te maken van dit project en samen met TUI Care Foundation en Travel Foundation te werken aan Keep Our Sand and Sea Plastic Free. Het is geen toeval dat het idee om stranden plasticvrij te maken zo goed wordt ontvangen, mensen hebben de tools nodig om deel uit te maken van de oplossing en niet van het probleem."
Over de TUI Care Foundation
Samenwerkingen en projecten ondersteunen die betere mogelijkheden bieden voor jongeren en bijdragen aan de ontwikkeling van vakantiebestemmingen. Dat is waar het bij TUI Care Foundation om draait. De corporate foundation richt zich op de positieve effecten van het toerisme en bouwt zo aan blijvende vooruitgang. De stichting doet dat door vakantiegangers te verbinden aan projecten op vakantiebestemmingen. Door hen kennis te laten maken met lokale projecten, geeft TUI Care Foundation het onderwijs, het welzijn van kinderen en jongeren, de bescherming van natuur en milieu een boost. Zo vergroten we de positieve impact van de toerismesector voor mensen op bestemmingen wereldwijd. TUI Care Foundation werkt internationaal, maar handelt lokaal. We werken daarom samen met lokale en internationale organisaties, zodat we op een zinvolle manier blijvende impact hebben. De TUI Care Foundation is opgericht door TUI, 's werelds grootste toeristische onderneming, en is gevestigd in Nederland.
Over enpact e.V.
enpact e.V. is een vereniging zonder winstoogmerk, opgericht in 2013 en met als doel het dynamisch ondernemerschap in opkomende en ontwikkelingslanden te promoten. enpact ondersteunt jonge ondernemers in het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Latijns-Amerika door middel van mentorprogramma's, het opzetten van coworking-ruimtes, educatieve programma's en op gegevens gebaseerd advies om ecosysteemactoren te ondersteunen, en door het ondernemersklimaat van steden te analyseren en te evalueren. Door de deelname van start-ups aan enpact-programma's werden reeds meer dan 5000 banen gecreëerd. Daarnaast zetten meer dan 300 mentoren en experten zich vrijwillig in voor enpact en zijn er innovatieve initiatieven op verschillende terreinen van ontwikkelingssamenwerking.
Over Cyprus Sustainable Tourism Initiative (CSTI)
Cyprus Sustainable Tourism Initiative is een NGO die is opgericht in 2006, na een twee jaar durend project van de Travel Foundation dat een partnerschap tot stand bracht tussen vooraanstaande Britse touroperators, Cypriotische milieu-NGO's, de Cyprus Tourism Organization - CTO, Cypriotische reisbureaus en kleine dorpsproducenten, hun gemeenschappen en verenigingen. CSTI wil de toeristische vraag (touroperators, agenten) koppelen aan het aanbod van toeristische middelen (kleine producenten en hun gemeenschappen) om zo een duurzame aanpak van het toerisme op Cyprus te ontwikkelen. Deze aanpak biedt een onvergetelijke ervaring voor de toerist en levert ook een duidelijk economisch voordeel op voor dorpen die door het massatoerisme gemarginaliseerd worden, terwijl de negatieve sociaal-economische en milieueffecten tot een minimum beperkt blijven.
Op de foto van links naar rechts: Katie James, projectmanager Travel Foundation, Vakis Loizides, Senior Tourism Officer Ministerie van Tourisme Cyprus, Philippos Drousiotis, voorzitter CSTI, Thomas Ellerbeck, voorzitter Raad van Bestuur TUI Care Foundation