TUI biedt ticket-only klanten keuze tussen voucher of terugbetaling bij geannuleerde vlucht
Rijswijk, 15 juni 2020 - Reisorganisatie TUI Nederland heeft besloten om haar klanten die die een los vliegticket kochten voor een vlucht en die als gevolg van de coronacrisis door TUI werd of wordt geannuleerd, nu ook de mogelijkheid te bieden de prijs van het ticket in geld terug te ontvangen. Tot op heden bood TUI standaard een voucher aan, dit conform de praktijk die in de reissector op dit moment gebruikelijk is voor geannuleerde pakketreizen. Deze voucher is een jaar geldig, waarna TUI de klant terugbetaalt als de voucher niet is gebruikt voor de betaling van een andere vlucht.
Reden om het beleid aan te passen is het gewijzigde inzicht van de autoriteiten. Zij hebben hun eerdere oproep om niet handhavend op te treden in het geval er voor geannuleerde vluchten ten gevolge van corona vouchers worden uitgegeven, recent ingetrokken.
Zodra het proces dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen restitueren is opgezet, naar verwachting nog deze maand, zal de klant nu dus de keuze hebben. Ofwel kiest hij een voucher, ofwel kiest hij voor restitutie van de prijs van het ticket. Ook klanten die sinds het begin van de coronacrisis al een ticket-only voucher van TUI kregen, zullen deze met terugwerkende kracht kunnen inruilen voor een contante terugbetaling.
Zodra de aanvragen tot terugbetaling kunnen worden ingediend, zal TUI uitgebreid communiceren over hoe dit in zijn werk gaat. Intussen vraagt de reisorganisatie haar klanten vriendelijk om af te wachten, om op die manier voorrang te kunnen geven aan klanten die op korte termijn op vakantie vertrekken.
Deze nieuwe keuzemogelijkheid geldt voor de duidelijkheid uitsluitend voor ticket-only klanten; pakketreizigers blijven een voucher ontvangen, gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Deze marktpraktijk wordt ondersteund door de autoriteiten, om de reiswereld door deze uitzonderlijke crisis heen te helpen.