Dé reistrends van 2019

Dé reistrends van 2019

Hoe viert Nederland dit jaar vakantie? TUI zocht het uit. In samenwerking met onderzoeksbureau hettestpanel.nl (onderdeel van Sanoma) voerde de reisorganisatie een grootschalig onderzoek uit onder ruim 2.300 Nederlandse consumenten. Samen met de al geboekte vakanties geeft dit een goed inzicht in de reistrends en –bestemmingen voor 2019. TUI zet de vijf belangrijkste op een rij.

De kerstperiode is bij uitstek de periode om na te denken over de vakanties die je het komende jaar wilt plannen. Traditioneel met brochures onder de kerstboom en tegenwoordig vaker met laptop of smartphone. TUI ziet welke bestemmingen veel bekeken en ook geboekt worden. Maar de reisorganisatie wil ook graag weten waaróm mensen kiezen voor een bestemming of accommodatie, welke activiteiten gepland worden en wat reizigers belangrijk vinden tijdens hun vakantie. Er zijn vijf belangrijke trends en feiten die inzicht geven in de vakantieplannen van 2019 van de Nederlandse reizigers:

  1. Vaker op vakantie en samen herinneringen maken
    Nederlanders vinden vakanties belangrijk. Van de ondervraagden zegt 89% een vakantie te gaan boeken en 48% plant zelfs vaker dan één keer te gaan. De belangrijkste reden om op vakantie te gaan is om in een fijn gezelschap te verblijven, een gevoel van vrijheid hebben en gezelligheid te ervaren. We reizen het liefst met gezin of reispartner en hechten daarbij waarde aan mooi weer en een omgeving met een mooie natuur. Reizigers willen samen nieuwe herinneringen maken, dingen beleven en zien. Dat doen we niet alleen tijdens een langere vakantie: 38% geeft aan ook een stedentrip te plannen. 
     
  2. Kwaliteit en vitaliteit
    Met afstand op nummer één als reden om op vakantie te gaan, staat  ‘ontstressen’, zo geeft 75% van de Nederlanders aan.Tijd voor jezelf en de natuurschoonheden van de wereld zien, zijn andere belangrijke drijfveren achter een vakantie. Ook tijd voor het gezin (17%) en sportiviteit (14%) zijn vaak genoemde redenen. Dit sluit ook aan bij de trend dat vakantiegangers op vakantie steeds vaker kiezen voor goed en gezond eten en drinken en dat sportaanbod op vakantie steeds belangrijker wordt. De vakantieganger is zich bewuster van het belang van vitaliteit en de kwaliteit van leven en kiest hier ook voor op vakantie. Nederlanders kiezen het vaakst voor een zon- en strandvakantie, maar opvallend is dat 14% een wandelvakantie plant.
     
  3. Duurzaam op vakantie steeds belangrijker
    Klimaateffecten, zorg voor lokale bevolking, natuur en dieren spelen steeds meer een rol bij onze vakantiekeuze. Tijdens de vakantie heeft de vakantieganger niet alleen aandacht voor zichzelf en zijn reisgezelschap, maar zeker ook voor de lokale bevolking. 83% vindt het belangrijk dat een accommodatie goed zorgt voor het personeel en de lokale bevolking en 71% vindt het belangrijk dat de vakantie op een positieve manier bijdraagt aan het welzijn van de lokale bevolking, zowel in cultureel als economisch opzicht. Een derde van de respondenten kiest een accommodatie uit die goed omgaat met mens en dier en initiatieven neemt om de impact op het klimaat te reduceren.
     
  4. De favoriete bestemmingen van 2019
    Nederlanders die zich oriënteren op een vakantie, googleden de afgelopen maand het meest op Curaçao (met afstand de nr. 1), Kaapverdië, Winterberg, Mauritius en Zanzibar. De belangstelling (ten opzichte van het voorgaande jaar) groeide het sterkst voor Egypte (+25%), Turkije (+20%) en Kenia (+76%). Zoeken gaat vooraf aan boeken, maar wat wordt er daadwerkelijk geboekt voor komende zomer? De meeste vakantiegangers kiezen nog altijd voor een vliegvakantie binnen Europa. 

    De top drie favoriete bestemmingen is:
    1. Spanje
    2. Turkije
    3. Griekenland

    En alhoewel op plek twee, is Turkije toch de grote winnaar. Met op dit moment een groei van meer dan 20% streeft Turkije Griekenland voorbij en zet een inhaalrace op nummer één Spanje in. Spanje levert wat vakantiegangers in en naast Turkije profiteren daar vooral Egypte en ook Macedonië van in groeicijfers.

    De verre reizen top drie is als volgt:
    1. Curaçao
    2. Amerika
    3. Kaapverdische eilanden

    Curaçao wint het als eiland van Amerika, waar Florida en New York vooral scoren, en de eilandengroep Kaapverdië. Mexico loopt in op deze kopgroep van drie. Nieuwkomer die we in de gaten houden is Kenia, veelal in combinatie met het strand van Zanzibar.

    Nederlanders die hun autovakantie al boekten, kiezen voor Italië, gevolgd door Oostenrijk en Franrijk, op de hielen gezeten door een sterk groeiende nummer vier; Denemarken. In de echte hoogseizoenweken laat Oostenrijk een sterke groei zien. Oostenrijk in de zomer is een wandelvakantieland bij uitstek, een trend die ook het onderzoek al liet zien.
     
  5. De bucketlist van Nederland
    Als tijd en geld geen rol spelen, heeft driekwart van de Nederlanders grote dromen op hun ‘bucketlist’ staan. De antwoorden variëren van één dag vliegen in een helikopter tot zes jaar zeilen over de wereld. 70% heeft een concreet idee over de droomvakantie, 14% heeft niet zo’n vakantie op de ‘bucketlist’ staan en 16% weet het niet. De droomvakanties die het meest voorkwamen gaan naar Amerika (16%), Australië (11%), Nieuw-Zeeland en Japan. We willen dan zo veel mogelijk natuur en/of cultuur zien. Het liefst door hotels op diverse plaatsen te regelen, deel te nemen aan een rondreis of touren met een camper, maar altijd “met een beetje luxe graag”. De meerderheid wil zo’n reis graag maken met de partner. En daar waar de ‘gewone’ vakantie een ideale duur heeft van 14 dagen zegt 44% dat de droomvakantie wel een maand mag duren.
Gepubliceerd op 8 januari 2019