De CPNB en TUI geven startschot voor campagne 'Zomerlezen'

De CPNB en TUI geven startschot voor campagne 'Zomerlezen'

De zomer is voor veel mensen het uitgelezen moment om een boek te pakken. Op een mooie zomeravond in de tuin, op het strand of aan het zwembad. Maar het boek moet meer en meer concurreren met de smartphone of tablet. En niet om daar een digitaal boek op te lezen, maar om de socials te checken, een serie te kijken of spelletje te doen. Vandaag gaat de campagne ‘Zomerlezen’ van start. De CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) en reisorganisatie TUI willen hiermee mensen een zetje geven om voor de vakantie een mooi boek in de koffer mee te nemen. Want, zo blijkt uit onderzoek, lezen maakt je vakantie nog leuker. 

Lezen maakt vakantie nog leuker
De CPNB en TUI deden onderzoek onder TUI klanten naar hun leesgedrag op vakantie. Daaruit blijkt dat vakantielezers hun vakantie een hoger cijfer geven dan mensen die niet lezen op vakantie. Ze ervaren vaker een relaxte sfeer met minder stress of onenigheid én geven een hogere score voor de mate waarin ze uitgerust thuiskomen. 72% van de vakantiegangers geeft aan dat ze bijna iedere dag wel even lezen. Voor meer dan een derde is de vakantie het enige moment dat ze tijd (kunnen) nemen voor een boek. Vakantiegangers lezen graag waargebeurde verhalen of literaire romans, maar het allerliefst bibberen ze op het strandbedje met een spannend boek.

Zomerlezengeschenk Flamingo Beach
En dat maakt het Zomerlezengeschenk Flamingo Beach  van bestsellerauteur Suzanne Vermeer hét perfecte boek voor in de koffer of strandtas. De thriller speelt zich af op de populaire vakantiebestemming Curaçao waar de droomvakantie van Tara en haar man Amir een vreselijke wending krijgt als ze net buiten hun chalet een dode vrouw vinden. Wie van 20 juni t/m 30 juni in de boekhandel minimaal € 15,- aan boeken besteedt, krijgt het Zomerlezengeschenk cadeau. Woensdag 19 juni ontving Arjan Kers, Managing Director TUI Nederland en België, het eerste exemplaar van Flamingo Beach uit handen van Steven Maat, uitgever van de Suzanne Vermeer boeken bij AW Bruna.

Je vakantie begint met boeken
TUI is al jarenlang partner van de CPNB. Iedere vakantie begint immers met boeken. Om de Zomerlezen campagne te ondersteunen zet de reisorganisatie van 20 juni tot en met 21 juli verschillende acties in. Op vakantie naar Curaçao? Kom dan langs bij een van de TUI shops voor een Flamingo Beach ansichtkaart. Met de kaart kun je op roadtrip langs alle mooie plekken die in het boek voorkomen. En omdat TUI leesbevordering in Nederland een warm hart toedraagt, zijn er in diverse bibliotheken en boekhandels speciale TUI leeshoeken ingericht. En ook in verschillende TUI shops vind je tijdens de campagneperiode zulke leeshoeken. Ideaal voor de kids om een boekje te lezen terwijl papa en mama een vakantie boeken.
Tijdens de campagneperiode zijn er ook twee winacties. In het zomerlezengeschenk zit een TUI boekenlegger met QR-code waarmee lezers kans maken op een reischeque voor een lastminute naar de zon. En als mensen op social media een foto van een mooi leesmoment delen, maken ze kans op een reischeque en een boekenpakket. Kijk voor meer informatie over de TUI acties op www.tui.nl/vakantie/lezen

Foto: Bas van Hattum

Gepubliceerd op 20 juni 2024